Hoe bereid jij jezelf voor, voor de gezelligste tijd van het jaar: kerst? Ook ik ben fan, maar natuurlijk komt hier een hoop feestelijk voedsel bij kijken. Brunch hier, diner daar. Vinden we dit erg? Persoonlijk bereid ik mij hier wel op voor. Maar nodig? Zeker niet! 

yvonne blog kerst

Je kunt namelijk prima genieten van de kerst en alle etentjes,  zonder jezelf hier schuldig over te voelen. Doe MyFitnessPall even weg, want daar ga je niet gelukkig van worden. Ook zonder het tellen van al die (onnodige) calorieën ga jij de kerst strak overleven. Stiekem gaat er natuurlijk echt wel iets teveel naar binnen in deze dagen, maar hoe kun je hier het beste mee omgaan?

Wat kleine tips van mij voor jou..

Tip 1: GENIET!
Als tip nummer 1: geniet, want daar is kerst voor. Genieten van de mensen om je heen en het heerlijke eten wat op tafel komt. Twee of misschien drie dagen eten waar je zin in hebt zal er niet voor zorgen dat jou doelen uit zicht raken.

Oke, je voelt je misschien wat opgeblazen en vol, maar binnen twee dagen echt aankomen is onmogelijk, mits je daarna weer ‘normaal’ eet. Pak dus lekker waar je trek in hebt, eet tot je vol zit en ga niet nadenken over wat wel of niet gezond is. Piekeren heeft totaal geen zin en maakt het ook nog eens ongezellig. Focus daarom op hoe lekker het allemaal wel niet smaakt en geniet van ieder hapje dat je neemt. Voor de diehards onder ons kan dit namelijk nog best wel eens lastig zijn, hoe raar dit voor sommige ook zal klinken. Maar geloof mij, het verandert niks. Zie dit juist als een gelegenheid om weer eens van alles te mogen en kunnen eten. #genieten!

Tip 2: Voorbereiding
Hier heb ik het al vaker over gehad in mijn blogs. Overdag of de dagen ervoor kun je je best wat voorbereiden op het extra eten dat binnen komt. Al is dit misschien alleen om jezelf mentaal beter te voelen. Doe eventueel wat extra cardio en drink veel water. Daarnaast kun je op de dagen zelf ook naar buiten om een lekker stukje te wandelen. Nog eentje: ga mee boodschappen doen en zorg dat je een beetje weet wat er op tafel komt. Zo heb je in ieder geval een idee en kun je misschien zelf nog iets inbrengen. Groente, iemand? Haha.

kerst tips

Tip 3: Controle
Op de dagen zelf moet je natuurlijk lekker doen waar jij je goed bij voelt. Wil jij eten hoeveel en wat je maar wil? Ik hou je niet tegen. Lekker doen! Wil je toch wat controle? Dan kun je bijvoorbeeld letten op je portiegrootte, wat minder koolhydraten, weinig saus, alcohol beperken, het toetje niet al te groot nemen en stoppen wanneer je vol zit. Je ogen zijn vaak groter dan je maag.

Ook kun je de snacks, zoutjes en hapjes voor het diner laten staan en kies bij bijvoorbeeld brunches voor de wat gezondere opties. Denk dan aan magere belegsoorten, geen zoetigheden en niet teveel sap. Nogmaals, heb je hier zelf geen problemen mee? Dan moet je natuurlijk wel gewoon lekker die croissantjes met Nutella kiezen.

Tip 4: Get back on track
Eigenlijk DE belangrijkste. Je kunt prima twee dagen genieten van al het eten dat voorbij komt, zolang jij daarna maar weer terug gaat naar een normaal en gezond eetpatroon. Beweeg zo nodig wat extra, ga vooral niet gelijk op de weegschaal staan en kijk vooruit. Denk aan de doelen die je hebt. Dit zal je motiveren om weer door te gaan waar je was gebleven. Het is namelijk zonde om die goede vibe te laten varen. Je kunt 2016 maar beter goed eindigen, toch?

Met deze tips probeer ik dus eigenlijk te zeggen: doe wat goed voelt voor jou! Kan jij heel goed je gezonde gewoontes loslaten, ga dan lekker los en doe waar je zin in hebt. Heb je hier wel wat moeite mee? Denk dan eventjes aan deze tips en weet vooral dat kerst geen boosdoener is!

EET, LACH, GENIET en ga daarna weer lekker fit verder.

Fijne kerst lieve schatten!

Liefs, Yvonne

 

”GEWOON IS FIT GENOEG”

Bestel ons boek nu met 10% korting!

gewoon is fit genoeg

About The Author

Yvonne van Haastregt
Blogger & Coach

Studente Voeding en Diëtetiek, Gym addict, Weight lifter, Clean food, Runner en Health lover. Neem een kijkje in mijn levensstijl en raak geïnspireerd!

Leave a Reply

Your email address will not be published.