Cardio. De nagel aan mijn doodskist. Daar waar ik elke week weer tegenop zie. Iets waarover ik kan blijven klagen tot dat Pinksteren en Pasen op dezelfde dag vallen. Nu de dagen weer langer worden en de rokjes korter, kan ik er niet meer onderuit. Bulking season zwaaien we vaarwel, de zomer komt er weer aan. 

Nu kun je natuurlijk uren op de loopband gaan staan. Ongestoord domme programma’s op TLC kijken, zonder dat iemand daar een mening over heeft. Maar wie heeft daar tijd voor? Ik kan me wel iets leukers bedenken dan mezelf in het zweet werken terwijl Randy adviezen geeft over de perfecte trouwjurk. Zeker wanneer de temperaturen buiten oplopen tot standje BBQ. Dus hoe voeg je cardio toe aan je routine, zonder dat je er al teveel moeite voor moet doen? Hoe krijg je die hartslag omhoog zonder dat je het door hebt? 

Dus, wie heeft er allemaal een hekel aan cardio?
© 2018 Foto: Nils van Houts

Ik neem je meer in de wondere wereld van “cardio acceleration”. 

Cardio wattes? 

Cardio acceleration dus. In het leven geroepen door mijn grote vriend Jim Stoppani. Je weet wel, die ene gast met die PhD én dat mega gespierde lijf, op bodybuilding.com. Jim stond zelf ook liever niet op de loopband (betwijfel of hij ook een voorkeur had voor TLC), en was een beetje klaar met HIIT. Hij besloot zelf iets te fabriceren wat ie dus cardio acceleration heeft genoemd. 

Het idee van cardio acceleration is als volgt: 

In plaats van dat je tussen je sets 2 tot 3 minuten gedachteloos door Instagram scrolt en alle apparaten/gewichten in beslag houdt, doe je 30 tot 60 seconden cardio. Je gaat dus bewegen in plaats van lekker op je luie gat zitten. Vermenigvuldig het aantal seconden cardio dat je doet met het aantal setjes die je die dag op de planning hebt staan, en je zit zo op 30 minuten cardio. Zonder er al te veel moeite voor te hoeven doen. 

Zorg er wel voor dat je die cardio doet met de spiergroep die je niet aan het trainen bent. 

Dé manier om die extra pondjes (en in sommige gevallen: kilo’s) voor de zomer nog kwijt te raken. Je hartslag gaat namelijk omhoog, en blijft hoger dan normaal gedurende je hele training én erna. Vetverbranding dus! 

Maar kan ik dan nog wel zwaar liften? 

Zoals ik hierboven al zei: de spiergroep die je traint rust uit tijdens die 30 – 60 seconden cardio. Je cardioot (geen werkwoord, I know) dus met een tegengestelde spiergroep. Wil jij dus benchpressen met een belachelijk hoog gewicht? Dan kan dat gewoon.

Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat proefpersonen welke cardio acceleration toepasten in hun workouts minder last hadden van iets dat ze Delayed Onset Muscle Soreness (DOMS) noemen. Dit komt doordat er meer bloed door je werkende spieren vloeit, wat dan weer meer nutriënten zoals glucose, aminozuren en zuurstof naar je spieren brengt. Hierdoor zul je sneller en beter herstellen. 

Welke oefeningen kan ik dan doen? 

Wanneer je cardio acceleration wil toepassen in jouw dagelijkse routine, hoef je natuurlijk niet van het squatrek naar de loopband te rennen en terug. Of touwtje te springen in een overvolle gym. Mag wel, maar er zijn meer opties. Een paar voorbeelden van cardio acceleration oefeningen: 

  • Rennen op de plaats (eventueel afgewisseld met hoge knieën of je billen aanraken)
  • Touwtje springen (pas op voor je mede gymganger)
  • Jumping jacks
  • Mountain climbers
  • Jumping squats
  • Jumping lunges
  • Al die andere dingen waarbij je moet springen
  • Kettle bell swings
  • Knee ups
  • Box jumps
  • Burpees
  • En basically al die andere oefeningen waar je een hekel aan hebt omdat je er moe van wordt. 

Succes!

About The Author

Femke Klaassens

Femke. Houdt van rondjes om de wereld en klagen over het weer. Pretendeert graag een fitgirl te zijn. Sport om te eten. #pizzaislife

Leave a Reply

Your email address will not be published.