IIFYM… Nee, geen YMCA.

Vandaag hebben we het over If It Fits Your Macro’s (IIFYM). Er bestaat hiervoor nog geen dansje, maar populair is het zeker. Waarom? Omdat je lekker kunt eten waar jij trek in hebt. Klinkt als het ultieme ‘dieet’! Iets voor jou? Daar kun je vandaag achter komen, want wie weet raak je geïnspireerd.


Wat is IIFYM?

IIFYM betekend letterlijk dat je alles mag eten, mits dit past binnen persoonlijke macro’s. Het is hierbij de bedoeling dat je eerst berekend hoeveel jij per dag wilt/mag eten. Binnen deze calorieën kies je voor een vast aantal grammen koolhydraten, vetten en eiwitten (de macro’s). Daarna is het toegestaan deze hoeveelheden in te vullen op de manier die jij wilt en lekker vindt. Je hoeft dus niet persé te kiezen voor bakjes kip met rijst (mag natuurlijk wel), maar je kan er ook voor kiezen deze macro’s op te vullen met wat minder gezonde producten.

Zie ik de BEN & JERRY lovers al glunderen?! Ja, ook Ben & Jerry’s mag. ALLES mag, maar vergeet dit alleen niet mee te berekenen in je macro’s. Het is hierbij dus wel heel belangrijk je inname precies bij te houden. Anders verdwijnt het hele effect. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de app van My Fitnesspall gebruiken.  Zijn de macro’s op, dan is het feest voorbij. Begrijp je wat ik bedoel? Ja, je snapt’m.

IIFYM yvonne

Wat is het voordeel?

Het voordeel is dat deze manier van eten minder strict en volgens regels is. Je hoeft dus geen producten te schrappen. Hamburgers, chocola, pizza, etc… je kunt het allemaal blijven eten.

Hierdoor is ‘het dieet’ voor bepaalde mensen langer vol te houden. Je legt jezelf geen vast eetpatroon op, wat voor sommige van ons in het hoofd al heel verhelderend kan werken.

Begrijp mij niet verkeerd. Het is niet zo dat deze mensen de hele dag door alleen maar snoepen en genieten van vet- en suikerrijke producten. De mensen die dit volgen letten meestal alsnog erg goed op hun eten, maar geven zichzelf de vrijheid net iets meer dan normaal te genieten van ‘iets lekkers’.

Of ik een voorstander ben? Ik denk dat de beste manier is, om te doen wat goed voelt voor jou. Voor de ene persoon werkt dit fantastisch, de ander kan na één zo’n heerlijke maaltijd niet meer terug en gaat zichzelf overeten. Kies dus wat bij jou past. Uiteindelijk zal dat het meeste en beste resultaat geven. Het is een kwestie van gewoon veel proberen en kijken hoe dit werkt.

 

Liefs, Yvonne

 

P.s. Vonden jullie dit interessant?
In part 2 geef ik tips hoe jij deze manier van eten kunt toepassen.

 

Ben jij bij onze Summer Tour reünie?

Vind hier alle informatie over de Summer Tour Reünie & boekpresentatie!

ps: beperkt aantal tickets beschikbaar!

inger summer tour

About The Author

Yvonne van Haastregt
Blogger & Coach

Studente Voeding en Diëtetiek, Gym addict, Weight lifter, Clean food, Runner en Health lover. Neem een kijkje in mijn levensstijl en raak geïnspireerd!

3 Responses

  1. Marvin

    In het verleden gebruikte ik vaak een vast schema, waarbij ik elke dag (bijna) hetzelfde at. Dit kan ik prima volhouden, maar de vrijheid van IIFYM is gewoon erg fijn. Zo kijk ik nu eerst naar de totale caloriebehoefte en vervolgens naar hoeveel ik e-k-v ik nodig heb en met welke producten ik dat invul laat ik wat losser, heerlijk 🙂

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.