Tijdens de koude winterdagen hebben velen van ons minder energie en ook minder motivatie om te gaan sporten. Minder daglicht, ander bioritme, kou, etc. kunnen hier een grote rol in spelen.

Vooral minder blootstelling aan de zon zorgt vaak voor minder energie. Dit heeft te maken met vitamine D wat je alleen zelf kunt aanmaken door zonlicht. In de winter is het dus zeker verstandig om vitamine d bij te slikken! Ikzelf doe dit altijd standaard in de winter! Ik merk dat ik hierdoor heel goed de winter door kom.

Waarom zou je altijd de zon uit een potje moeten halen in de winter?

Vitamine D is niet alleen een vitamine, maar ook voorstof voor een belangrijk hormoon (calcitriol). Een vitamine D tekort betekent een negatieve invloed op veel functies in je lichaam.  Vitamine D is belangrijk voor je immuunsysteem, spierkracht, botgezondheid en nog veel meer goeds! (2,3).

Vitamine D zit in vette vis, zoals haring, zalm en makreel. Ook leveren vlees en eieren wat vitamine D, maar een stuk minder. Je haalt maar 10% van jouw vitamine D behoefte uit voeding. De rest moet van de zon komen…. (1)

In Nederland is de zon echter in april tot november, tussen twaalf en drie uur krachtig genoeg om vitamine D3 in de huid te produceren. In de winter (de wintertijd) staat de zon daarvoor te laag!

De zonkracht (UV-index) moet ≥ 3 zijn om vitamine D3 in de huid te kunnen maken (check rivm.nl voor de UV-index) én als je eigen schaduw korter is dan je lengte. Daarnaast moet je eerst zonder zonnebrand de zon in (minimaal 20/40 minuten) voor aanmaak van voldoende vitamine D3.  Zonnebrand blokkeert de opname van vitamine D via de huid. Maar, daarna wel gelijk smeren natuurlijk!

Van september tot april is het daarom raadzaam om vitamine D bij te suppleren. Als je in de winter vaak op vakantie gaat hoef je dit echter niet elke dag te doen (want je legt dan een voorraadje vitamine d aan), maar als je veel binnen zit én in de zomer ook niet veel zonuren hebt gehad, is het verstandig om extra vitamine D bij te slikken. Maar ook als je een donkere of getinte huid hebt, als je haar of handen en hoofd bedekt zijn, zwanger bent en boven de 50 bent.

Ik ben in de winter bijna nooit snotterig. Stiekem weet ik zeker dat de vitamine D die ik bij slik hier aan bij draagt. Vitamine D ondersteunt de afweer van het lichaam!

Ik slik meestal de D-25 of D-50 van Orthica! Lekker kleine tabletjes dus makkelijk in te nemen. D-50 slik ik in de winter. Voor de kids heb je ook Dino D druppels. Handig! 😊

De D-25 slik ik ook in de zomer. Als ik de hele dag binnen zit of als het gewoon slecht weer is in Nederland…

orthica probiotica vitamine d

Meten is weten

Laat jij wel is je bloedwaardes checken? Zo ja, vraag dan altijd of de huisarts ook jouw vitamine D waarde wilt laten testen. Als deze onder de 80 nmol is, is deze niet optimaal, en is het raadzaam om vitamine D bij te slikken. Een optimale vitamine D waarde ligt tussen de 80 en 115 nmol. (1-2). Ik wil mijn vitamine d-waarde het liefst altijd boven de 100 hebben. Ook voor mijn cliënten!

Conclusie: De zon (vitamine D) uit een potje halen in de winter is verstandig!

Extra tip

Zorg ervoor dat je in de zomer/winter niet te veel met een zonnebril op loopt. Dit dimt het licht waardoor ons lichaam niet genoeg beschermende stoffen zoals melanine aanmaakt. Onze ogen geven de hersenen namelijk een seintje om meer melanine aan te maken. Deze stof beschermt onze huid tegen schadelijke UV-straling. Draag je zonnebril dus alleen achter het stuur, op de fiets en in de sneeuw. Daarnaast bevordert dit ook je slaapkwaliteit als je voldoende écht daglicht blijft zien in plaats van kunstlicht (tl buizen, etc.). Zorg er dus voor dat je elke dag minimaal 30 minuten daglicht ziet buiten en in de winter altijd vitamine D bij suppleren!

Wil jij meer advies? Kijk dan bijvoorbeeld op de site van Orthica voor meer advies!

Succes!

Groetjes,
Iris de Goede – Diëtist

Bronnen:

1: Holick MF. Vitamin D deficiency. New Engl J Med 2007;357:266-81.

2: Vieth R, Bischoff-Ferrari H, Boucher BJ, Dawson-Hughes B, Garland CF, et al. The urgent need to recommend an intake of vitamin D that is effective. Am J Clin Nutr 2007;85:649-50.

About The Author

Iris de Goede
Blogger & Diëtiste

Diëtiste + Lifestyle Coach. Gék op lachen, fitness, chocola én lief zijn voor mijn lichaam. Happyhealthy is hierbij mijn motto! Ook ben ik een echte foodie en wil ik jullie graag leren dat je voeding vóór je kunt laten werken in plaats van andersom.

Leave a Reply

Your email address will not be published.