Je bent veel met sport bezig en hebt hierbij een of meerdere specifieke doelen. Om deze te bereiken is het belangrijk dat je op je lichaam past en deze genoeg rust geeft. Daarnaast is het belangrijk dat je je lichaam voorziet van de juiste voedingsstoffen. Het kan nu bijna niet anders dan dat er een belletje bij je gaat rinkelen dat zegt ’eiwit‘ of ’proteïne’. Am I right?

Laten we vooropstellen dat je met je normale voeding een groot gedeelte van deze voedingsstoffen binnen kunt krijgen. Daarnaast kun je je lichaam ook ondersteunen met een eiwitsupplement. Dit is vaak een makkelijke, goedkope én gerichte manier om extra eiwitten tot je te nemen.

Waarom een eiwitsupplement?
Het kan zijn dat je met normale voeding niet genoeg eiwitten binnenkrijgt. Wellicht sport je als recreatieve sporter wekelijks of zelfs meerdere malen per week waardoor je calorie-behoefte, en dus vaak ook je eiwitbehoefte, toeneemt. Die eiwitbehoefte kun je dan met een supplement aanvullen wanneer je niet genoeg uit je normale voeding haalt.

Personen met een actieve levensstijl hebben een hogere behoefte aan eiwitten dan personen die minder actief zijn. In de praktijk is een eiwitinname van 1,6gr – 2gr per kilo lichaamsgewicht een mooie richtlijn om een positieve bijdrage te leveren aan spiergroei of om je herstel te bevorderen. Weeg jij bijvoorbeeld 65 kilogram? Dan zal je eiwitbehoefte tussen de 104-130 gram per dag liggen.

Goede bronnen van eiwitinname zijn vlees, vis, gevogelte, zuivel, eieren en eiwitshakes als supplement. 100 gram kipfilet bevat zo’n 13,8 gram eiwitten en een bakje magere Franse kwark van 250 gram zo’n 22,5 gram eiwit.

Meer voordelen van eiwit-inname?

  • Eiwitten stimuleren/bevorderen spiergroei / (vetvrije) spiermassa
  • Eiwitten dragen bij tot de instandhouding van de spiermassa
  • Eiwitten ondersteunen snel herstel van de spieren na een training of sportprestatie

Sportspecifieke doelen
Als sporter wil je natuurlijk dat je je tijd nuttig besteed en dat je aan je persoonlijke doelen kunt werken. Voeding is daarbij een essentieel onderdeel. Je herstel gaat immers niet vanzelf, toch? Er is een groot verschil in wat een krachtsporter, een duursporter of een voetballer die in korte tijd moet presteren moet eten. Bij deze wat insights!

Gemiddeld gezien kosten sporten zoals fitness en krachttraining meer inspanning dan een wedstrijdje voetballen of tennissen. De eiwitinname bij laatstgenoemde ligt dan ook een stukje lager. Dit hangt ook samen met hoe intensief je sport en wat jouw voedingspatroon is. Wanneer je bijvoorbeeld met krachttraining 300 kcal meer verbrandt dan wanneer je een potje zou gaan voetballen, zou je extra voeding in kunnen nemen. Wel gezonde voeding natuurlijk!

Welke supplementen?

Er zijn tientallen manieren om extra eiwitten tot je te nemen. De tijd dat bodybuilders rauwe eieren achterovergooiden om extra eiwitten binnen te krijgen is gelukkig voorbij, want er zijn intussen veel nieuwe handige manieren. Zo zijn er verschillende kant-en-klare producten met een hoge dosis eiwit die je gemakkelijk kunt gebruiken in je voedingspatroon. Dit geldt ook voor jou als je bijvoorbeeld sport om fit te blijven! We vonden een aantal producten bij Kruidvat in het assortiment die we graag even met je bespreken omdat wij deze producten van Kruidvat Pro Dynamics essentiele sportvoedingsproducten vinden én deze ook nog eens een hele nette prijs-kwaliteitsverhouding hebben. Oh, en de shakes zijn zonder klontjes, haha. Ideaal want er is niets oervervelender dan een vieze shake met klontjes, toch?

Pancakes
De dag begint pas echt goed als je kunt beginnen met pancakes, right? Mooie voedingswaarden gecombineerd met pancakes waarbij je alleen water hoeft toe te voegen is voor mij ideaal. Zo bevat een serving 182 kcal waarvan 16 gram eiwitten. Lekker begin van je dag en meteen een portie eiwitten! Bang dat er van alles is toegevoegd wat jij niet kunt uitspreken? No worries, er zijn alleen maar natuurlijke kleur -en smaakstoffen gebruikt.

Protein Breakfast
Dit ontbijtje bevat een mix o.a. koolhydraten en eiwitten. De informatie op de verpakkingen zijn gelukkig heel overzichtelijk zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Ideaal als je weinig tijd hebt. Ik gebruik dit soort producten bijvoorbeeld vaak als handig ontbijtje als ik op pad moet. Easy, snel en belangrijke voedingsstoffen on the go.

Isolate Whey
Tot slot is de Isolate Whey ideaal als herstelshake na een workout. Isolate Whey zorgt ervoor dat je gemakkelijk zuivere eiwitten zonder onnodige toevoegingen tot je neemt. Deze zuivere vorm van eiwitten leveren tevens een effectieve bijdrage aan je herstel. Ideaal voor na een pittige workout bijvoorbeeld!

Conclusie?

We hopen dat we je wat meer inzicht hebben gegeven in eiwitgebruik en dat de voorbeelden helpen om de juiste supplementen toe te voegen aan jouw voedingspatroon. Mocht je nog vragen hebben? Laat ze gewoon in de comments achter zodat we je kunnen helpen met slimme tips.

Wil je meer informatie over de producten? Dat kun je hier vinden!
Wil je testen welke sportvoeding bij jou past? Dat kan met deze test!

* Database Claimsvordering EFSA

About The Author

Jordi Sloots
Founder

Internetgekkie achter Fit Dutchies die leeft op burgers en daarom naar de gym gaat. Ik hoop jullie op een realistische manier te inspireren én te motiveren!

Leave a Reply

Your email address will not be published.