Kleding, je hebt er waarschijnlijk zelf al genoeg van. Hemdjes, lange broeken, korte broeken, tops, sport bh’s , sokjes, schoenen en noem maar op. En nu ga je ineens een obstacle run lopen. Wat moet je dan aan? Hieronder geef ik je een aantal tips over wat ik zelf altijd draag. Bind je er niet te veel aan vast. Het is bedoelt als hulpmiddel om het een en ander wat duidelijker voor je te maken!

Shirt: Kies hierbij voor een licht materiaal en zeker niet voor katoen. Waarom? Te grote shirts nemen water op en rennen met een drijfnat shirt is niet fijn. Aangezien je een aantal kilometers af moet leggen met de kleding die je aan hebt is het fijn dat je zo min mogelijk modder, zand en water meeneemt onderweg. Er is veel kleding op de markt wat vocht afdrijvend werkt. Echter, weet ik dat als jij door de modder moet rennen het er helaas toch wel aan blijft hangen. Ik draag zelf vaak een shirt van Nike ”ProCombat.” Deze zijn strak en getailleerd. Mocht dit nat worden, blijft het toch licht aanvoelen. Voor de ”Strong Viking Run – The Hills Edition” van aankomende zaterdag draag ik een shirt gekregen van Strong Viking in samenwerking met Herbalife Nederland. Dit shirt is ook licht en neemt weinig vocht op (ook al voelt dat waarschijnlijk niet zo).

Broek: Mocht het echt vriezen dan trek ik een lange broek aan, maar bij mooi weer kies ik altijd voor een korte broek! Zelf draag ik een compressieshort van ”Under Armour HeatGear.” Omdat deze stretchstof heeft is het super om te dragen. Ook is deze sterk en het houdt mijn benen lekker warm. Deze versie is iets langer en komt tot net boven de knieën. Doordat ik mijn kousen ook zo draag heb ik weinig ‘bloot’ om tijdens de run iets op te lopen.

Ondergoed: Ja ja, zelfs over mijn ondergoed heb ik nagedacht. Waarom? Ik las dat iemand een katoenen boxershort aanhad en dat dat ging schuren naarmate het kouder en natter werd door de run. Ik dacht, dat moet ik niet hebben! Zelf draag ik een ”Under Armour” Boxershort. Deze is lichtgewicht, bevat zachte HeatGear stof en is gemaakt van stretchstof. Dus je voelt niet dat je hem aanhebt. Ideaal dus! Ook tijdens het hardlopen tussen de obstakels door.

Sokken: Denk jij ook al na over je sokken? Nou als ik iets voor elkaar wil hebben zijn het wel mijn sokken, maar waarom? Ik draag zelf de ”Injinji Run Lightweight” sokken. Ideaal voor het hardlopen maar let wel op, het zijn teensokken! Wat ik merkte tijdens mijn allereerste run is dat ik veel zand en water in mijn schoenen kreeg, wat uiteindelijk tussen mijn tenen ging zitten, super irritant! Doordat elke teen een eigen sokje heeft gaat er niks tussen zitten. Ideaal!

Kousen: De meeste mensen dragen een lange compressiebroek tijdens een run. Dit omdat je moet klimmen en klauteren en laten we wel stellen, vooral de dames, hebben geen zin in rode schaafwonden zo vlak voor de zomer, toch? Ik ook niet hoor! Toch ben ik meer fan van de 3-kwart broek die ik draag. Naast dat ik mijn benen wil beschermen tegen alles heb ik ook door mijn operaties erg zwakke enkels. Ik merk tijdens het hardlopen dat mijn benen erg vol lopen en dat ik moeite heb met bewegen. De compressiekousen die ik draag helpen en ondersteunen de bloedsomloop in mijn benen en maken het hardlopen voor mij een stuk comfortabeler.

Schoenen: Goede schoenen zijn niet weg te denken uit de trial wereld. Na mijn eerste run dacht ik, ik moet betere schoenen hebben, echter weet ik dat dat voor een ieder verschillend is. Ik deel je mijn ervaring en wat ik draag. Draag vooral waar jij goed op kunt lopen! Stevige hardloopschoenen met goede demping is aan te raden. Drek, modder en andere dingen blijven toch wel onder je schoen plakken. Daar kan geen trial schoen tegenop. Aangezien je de meeste tijd van de run moet lopen is het verstandig hier goed je aandacht aan te besteden.

Mocht je een modderbad tegenkomen en je wil er doorheen, zorg dat je schoenen straks zitten. Het wil nog wel eens gebeuren dat men daar een schoen verliest, dat wil je natuurlijk niet!

Zelf draag ik de ”Asics Fuji Attack 5.” Leuk weetje, de schoen is speciaal ontworpen voor de damesvoet. Kan je nagaan wat voor een voeten ik heb! De schoen geeft mijn voeten veel stabiliteit en door de grove zool is het handig en prettig op verschillende ondergronden. Daarnaast zorgt de goede zool voor een stevige schoen waarmee je prima kilometers kunt lopen.

Kortom; er is veel op de markt betreffende dit soort kleding. Mocht je vaker runs gaan lopen dan raad ik je zeker aan meer aandacht aan je kleding te geven. Als dit je eerste keer is: Draag iets wat licht is, makkelijk te dragen is en waarvan je zeker weet dat je dat een tijdje vol gaat houden. Voor de dames, handschoentjes kan absoluut. Ik zie er meerdere dames mee lopen. Zelf niet z’n fan van maar als je dat wilt dragen, lekker doen! Doe waar jij je goed en prettig bij voelt!

About The Author

Bastiaan Lammers

Gezondheid, lichaam en geest staan bovenaan. Gek op positiviteit, trainen en Crossfit. Onderzoeker, Personal Coach in Twente en inspireer en motiveer graag!

Leave a Reply

Your email address will not be published.