Bruce Lee’s Dragon flag

Ik daag jullie uit de nieuwe #fitdutchiesmove te doen: de dragon flag! Deze oefening werd vooral bekend door Bruce Lee die ‘m deed in zijn Rocky IV. Bruce Lee had niet alleen één van de allerbeste six-packs in zijn scene, maar was ook, in tegenstelling tot de meeste mannen, ripped en ijzersterk tegelijk! De dragon flag is één van de beste oefeningen die er is ter versterking van de gehele core, in tegenstelling tot veel geïsoleerde oefeningen die vaak maar een enkele spiergroep belasten.

Het is erg belangrijk dat de uitvoering van deze oefening goed is ter voorkoming van bijvoorbeeld blessures. De dragon flag is daarom ook alleen geschikt voor gevorderden. Check hier filmpje waar ik een poging doe!

Kom naar de beginpositie door middel van een reverse crunch waarbij de benen uiteindelijk gestrekt zijn en je lichaam alleen rust op je schouderbladen! Vervolgens laat je je lichaam heel langzaam zakken tot net boven de bank (niet rusten dus). Zorg ervoor dat je lichaam gedurende de gehele neergaande fase in één rechte lijn is door je heup als het ware naar voren te duwen. Keer weer terug naar de beginstand middels een reverse crunch. Dit wordt excentrisch trainen genoemd. In het ideale geval doe je dit ook met gestrekte benen en naar voren gekantelde heup (lichaam dus in één lijn, concentrisch trainen), dit is echter erg zwaar en zodoende alleen voor de echte Fit Dutchies weggelegd! Doe deze oefening zo’n 4 sets till failure.

Ik moet toegeven dat ik niet geheel tevreden ben over mijn uitvoering en aan jullie dus de uitdaging dit beter te doen! Post jouw dragon flag op Instagram en vergeet ons vooral niet te taggen met @fitdutchies en #fitdutchiesmove! Good luck!!

About The Author

Jurrit Sanders
Bewegingswetenschapper & PT.

Bewegingswetenschapper & personal trainer. Benaderd fitness vanuit een wetenschappelijk oogpunt. Zorgt voor nieuwe oefeningen & interessante feitjes!

Leave a Reply

Your email address will not be published.