Begin je jaar lekker energiek en gezond! En nee, niet door een of andere strenge detox. Maar gewoon door iets heel makkelijks… Lees hier meer!

Bewegen en de positieve effecten op het lymfesysteem….
We weten natuurlijk allemaal dat bewegen goed voor ons is en te lang zitten slecht (lees hier meer).  Echter weten weinig mensen wat voor effecten bewegen op ons lymfesysteem heeft.  Zonde! Ik wil daar daarom graag verandering in brengen. Lees je mee?

Je afvoer schoon houden!
Je weet vast wel dat jouw immuunsysteem je verdedigd tegen vreemde indringers, zoals virussen, bacteriën, schimmels, parasieten, verkoudheid en de griep, etc. Eigenlijk kun je jouw lymfesysteem vergelijken met de afvoer in je huis. En wat gebeurt er als er een verstopping in je afvoer zit? Dan verschijnt er een niet zo fijne geur, vult water snel de gootsteen, spoelt het toilet niet door en alle deeltjes als eten resten, bacteriën en haren verstoppen zich in het afvoerputje…

Net als een afvoer, kan je lymfesysteem ook ‘verstopt’ raken en leiden tot allerlei gezondheidsklachten zoals eczeem, pijnlijke borsten, huidproblemen, koude handen en voeten, opgezwollen buik, hoofdpijn, lage weerstand, lichaamsstijfheid, etc.

Weerstand (immuunsysteem) en je lymfesysteem.
Wat we ons echter niet goed beseffen is dat het lymfestelsel een essentieel onderdeel is van het immuunsysteem. Veel immuuncellen vind je in zowel het bloed als in het lymfatisch stelsel. Het lymfatisch stelsel is een netwerk van vaten en lymfeklieren die door het hele lichaam lopen. Het transporteert lymfevloeistof en elimineert afvalstoffen.

Het lymfestelsel heeft invloed op iedere cel en orgaan van het lichaam en is de kern van ons immuunsysteem.
Iedere cel heeft contact met een lymfevat en kan daar afvalstoffen heen laten gaan. Eigenlijk kun je dus stellen dat je een schoon lymfatisch stelsel nodig hebt om gezond, fit en energiek te blijven en ziekten te voorkomen, zodat je immuuncellen efficiënt en effectief kunnen én blijven reageren.

Er is echter een klein probleempje. Het lymfestelsel heeft geen pomp zoals het hart. Het hart pompt namelijk bloed door het lichaam, maar er is geen ‘’lymfe pomp’’. Je zult dus zelf iets moeten doen om je lymfestelsel te laten pompen zodat het zich kan ontdoen van afvalstoffen.

Maar hoe doe ik dat dan Iris?
Jep je raadt het vast al.. Door te bewegen natuurlijk! Hier vallen yoga en massages trouwens ook onder wat betreft stimulatie van de lymfe. Neem in 2017 dus wat vaker een lekkere (lymfe)massage! Klinkt niet verkeerd toch?

Nu je weet dat lymfevloeistof niet vanzelf stroomt, en beweging nodig heeft om te stromen en afvalstoffen goed af te voeren pak je misschien weer wat vat vaker de fiets en ga je wat vaker wandelen in je werkpauze! Alle kleine beetjes helpen. Net zoals trampoline springen trouwens

Trampoline springen is een van de beste manieren om fit en gezond te blijven. Het is namelijk een manier van bewegen die al je cellen in je lichaam stimuleert! Ik heb daarom een speciale Bellicon trampoline in mijn praktijk staan. Echt ideaal!

Visueel:
Je springt alle afvalstoffen als het ware uit je cellen. Zie het als een soort van natuurlijke lymfedrainaige. Ook helpt dit je om de vloeistoffen in je lymfatisch stelsel ‘schoon’ te houden waardoor het makkelijker is om zuurstof, voedingsstoffen en water naar de cellen te krijgen. Dit heb ik in wat interessante boeken gelezen en op verschillende scholingen gehoord. Maar ook het boek: Looking Good Feeling Great gaat hier op in! Dit zijn echter een aantal voordelen hoor. Er zijn er natuurlijk nog veel meer!

Conclusie:

Door dus regelmatig de afvoer schoon te maken door te bewegen en goed adem te halen kun je veel doen voor je lymfesysteem. Het is namelijk wetenschappelijk aangetoond dat beweging het immuunsysteem versterkt. En.. door de zachte massage op de trampoline (zoals de Bellicon) wordt het lymfesysteem geactiveerd om zich van afvalstoffen te ontdoen! Win-win.

Ik ben benieuwd wat je van mijn blog vind. Heb je veel geleerd? Ga je er mee aan de slag? Ik hoop het!

Oh ja, nu we het toch over lymfe hebben! Lees  zeer binnenkort op de blog ook waarom jij vaker je bh uit zou moeten doen!

Liefs,

Iris

 

Op zoek naar een trainings -en voedingsschema?

Bekijk nu welke schema’s bij jou passen en ontvang op het 2e item 40% korting!

About The Author

Iris de Goede
Blogger & Diëtiste

Diëtiste + Lifestyle Coach. Gék op lachen, fitness, chocola én lief zijn voor mijn lichaam. Happyhealthy is hierbij mijn motto! Ook ben ik een echte foodie en wil ik jullie graag leren dat je voeding vóór je kunt laten werken in plaats van andersom.

One Response

Leave a Reply

Your email address will not be published.