Deze titel komt misschien over als een grap maar dat is het zeker niet. Je kunt namelijk wel degelijk verslaafd zijn/raken aan sporten. Het klinkt helaas minder zorgwekkend dan dat het is, want ook deze verslaving kan een hoop negatieve gevolgen met zich meebrengen.

Net zoals je verslaafd kunt zijn aan drugs, alcohol of eten, kun je ook verslaafd zijn aan sporten en bewegen. Dit komt waarschijnlijk voor de meeste niet uit de lucht vallen aangezien we allemaal weleens gehoord hebben van mensen met bijvoorbeeld een eetstoornis die niet meer kunnen stoppen met bewegen en afvallen. Maar ook wanneer je er wel een gezond eetpatroon op nahoud en je gewicht in principe niks is om je zorgen over te maken kun je te kampen hebben met een sportverslaving. Klinkt ontzettend vreemd want hoezo hangt er een negatieve lading over iets wat juist heel gezond zou zijn voor je lichaam? In principe geldt; overal waar teveel voor staat is slecht voor je en kan schadelijke gevolgen hebben.

Lees hieronder een paar tekenen die erop kunnen wijzen dat jij misschien wel iets te obsessief met je work-outs bezig bent.

  1. Je relaties leiden eronder
    Het is natuurlijk goed om er een gezonde leefstijl op na te houden, het wordt alleen een probleem als dit ten koste gaat van andere belangrijke dingen in je leven. Merk jij dat jouw sportgedrag je relaties niet ten goede komt dan is het misschien goed om eens na te denken waar jouw prioriteiten liggen. Zie je je vriend/vriendin maar amper omdat jij na het werken gelijk de sportschool in duikt en hier pas van terug komt wanneer je partner al in bed ligt dan zal dit waarschijnlijk niet goed zijn voor jullie relatie. Skip jij liever verjaardagen of avondjes uit met je vrienden dan je gymsessies dan mag je omgeving zich oprecht wel zorgen gaan maken.
  2. Je krijgt telkens blessures
    Blessures zijn in veel gevallen signalen die je lichaam probeert af te geven over het feit dat het wel iets minder mag. Op het moment dat je geblesseerd raakt is het nummer 1 prioriteit dat je je lichaam de ruimte en tijd geeft om zichzelf weer te herstellen. Doe je dit niet dan val je van de ene blessure in de andere. Kan jij geen rust nemen wanneer je een blessure hebt en gebruik je eventueel zelfs veel pijnstillers om toch door te kunnen trainen dan is dit zeker iets om even over na te denken. Op de langere termijn kan je je lichaam namelijk veel meer schade toe richten dan je op dit moment misschien denkt.
  3. Sport is jouw nummer 1 prioriteit en de rest doet er niet zo toe
    Avondje stappen? Nee ga naar de gym. Uit eten? Nee ben aan het cutten. Dagje weg? Sorry vanmiddag moet ik al naar de gym. Weekendje weg? Alleen als het hotel een gym heeft. Herken jij sommige van deze gedachten? Dan is dit een teken dat je teveel met je sport bezig bent. Het is nooit een goed idee om andere dingen te verwaarlozen voor jouw passie. Natuurlijk mag je jouw sport belangrijk vinden maar er zijn belangrijkere dingen in het leven en het is belangrijk dat je hier snel achter komt.
  4. Je voelt je schuldig als je een keer een work-out mist
    Ga jij zo vaak naar de sportschool dat je je schuldig voelt als je een dag niet kunt gaan? Dit kan een teken zijn dat jij obsessief met je hobby bezig bent. Natuurlijk, wanneer je net een zak chips leeg hebt gegeten en je duikt daarna lekker je bed in met netflix voel je je misschien een keertje schuldig dat je niet naar de gym bent geweest. Dit is een logisch gevolg en ook totaal geen probleem. Op het moment dat dit schuldgevoel elke keer op komt zetten als je een sessie mist, ook op dagen dat je je totaal niet hebt laten gaan qua eten of iets dergelijks, is dit redelijk zorgwekkend. Waarschijnlijk voel je nog steeds plezier en voldoening als je naar de sportschool gaat en zie je dit zelf dus niet als een groot probleem. Helaas horen schuldgevoelens niet bij leuke dingen. Hou altijd in je achterhoofd dat dingen die je vrijwillig doet in eerste instantie leuk moeten zijn en elke gewoonte die je geen plezier geeft zou je in principe los moeten laten.
  5. Je bent obsessief bezig met hoe je eruit ziet
    Wordt jouw dag gemaakt op verpest door hoe je eruit ziet? Kijk jij ‘s avonds in de spiegel en slaap je daarna slechter als je er naar jouw mening wat minder goed uit ziet dan je zou hopen? Dan is dit waarschijnlijk een ander teken dat je obsessief bezig bent met je lichaam en je uiterlijk. No judging, er is niks mis met goed voor je lichaam zorgen en er goed uit willen zien. Feit is dat wanneer dit jouw leven meer beïnvloed dan het zou moeten dit een probleem wordt. Het kan nog een stapje erger, sommige mensen ontwikkelen namelijk ‘body dysmorphic disorder’, een afwijking waardoor jij jezelf in de spiegel anders ziet dan hoe anderen je zien. Dit is een zeer ernstig probleem en als jij denkt dat je hier last van hebt is het zeker handig hier hulp voor te zoeken.

Een lang verhaal kort:

Sporten levert endorfine en endorfine maakt je blij. Niet raar dus dat je op den duur graag dit gevoel wilt terughalen en daarom weer terug de sportschool in duikt. Hier is op zich ook niks mis mee want het brengt ook veel positieve gezondheidsgevolgen met zich mee. Maar er ligt een zeer dunne lijn tussen passie een obsessie en het is van belang dat je hier niet overheen gaat. Mocht je je herkennen in bovenstaande punten dan is het misschien een goed idee wat te minderen met je sportschoolbezoekjes en je energie in andere dingen te steken.

About The Author

Cindy van Kraaij

Leave a Reply

Your email address will not be published.