Ben jij al summerproof? Voor veel mensen betekent dit net even wat kilo’s kwijt raken, je buikje weg of kipfilets bij je armen. Toch zijn er zeer zeker ook wat mensen die juist wat meer vlees op de botten willen hebben. En nee, dan doel ik niet gelijk op bulken of gelijk billen als Kim Kardashian. Vaak zijn het net die paar kilo die je iets meer vorm geven en je lekkerder in je vel laten zitten.

Zo ik afgelopen jaar ook. Ondanks dat ik al even een gezond gewicht had was ik toch niet helemaal happy. Een paar kilo extra wilde ik erbij, some booty and curves! Dit betekende niet dat hup, weer richting de 4000 – 5000 kcal inname per dag, maar ik moest net wat boven mijn dagelijkse behoefte gaan zitten. Voor iedereen is de behoefte natuurlijk anders, kijk hierbij naar je dagelijkse activiteiten. Ik heb hier als ruggensteuntje de app Myfitnesspal gebruikt, een fijne app die je een goed idee geeft hoe je dagelijkse verbruik eruit ziet en waar je alles goed op bij kunt houden aan activiteiten en inname.

Misschien wil je zelf al een tijdje net wat gewicht erbij maar je weet even niet hoe? Hieronder even wat tips op een rijtje die mij destijds erg geholpen hebben!

tess boot

Tess in 2013.

Food
Optie één is om natuurlijk te ontbijten, lunchen en dineren bij de MacDonalds, maar zoals de documentaire Super Size Me al aantoonde is dit niet het beste voor je lijf om te doen. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om, je calorie-inname te verhogen. Hiervoor wat tips:

Calorierijke tussendoortjes;
Met een appeltje als tussendoortje ga je geen zodeeeeeen aan de dijk zetten. Neem daarom als snack producten die meer calorieën bevatten. Hierdoor neem je ongemerkt en zonder het gevoel bergen eten te moeten wegwerken al meer calorieën tot je. Producten waaraan je zou kunnen denken; noten, bakje volle kwark, avocado en pindakaas (dit doe ik daadwerkelijk op alles, pindakaas met banaan, avocado op een wrap, you name it!)

Vetten eten;
Waaaaaatttt? Vet eten? JA! Vetten, verzadigde (met mate) en onverzadigde vetten zijn zeker goed voor je lichaam.  Gezonde vetten vind je onder andere in kokosolie, roomboter, zalm (of andere “vette” vissoorten zoals makreel) eieren en pure chocolade.

Drinken;
Simpele en makkelijke manier om toch wat meer calorieën binnen te krijgen is om in plaats van je water en thee over te stappen naar meer calorierijke drankjes. Denk bijvoorbeeld aan smoothies, glas melk, amandelmelk of eiwitshake.

Geniet;
Geniet ook van de ongezonde producten. Het is heel goed om met gezonde producten te willen aankomen maar het is zeker zo belangrijk om gewoon ook soms je te laten gaan en te eten waar je zin in hebt. Ijsje, chocolade, taart of junkfood, listen to your cravings! Soms dan 😉

tess zee

Sport
Aankomen en sporten geen match? Bet your ass it is! Toch ben ik wel anders gaan sporten op het moment dat ik iets wilde aankomen. Eerst was een fanatieke cardio bunny, heerlijk uurtje hardlopen of flink zweten op de cross trainer.

Ik ben begonnen met het afbouwen van mijn cardio naar ongeveer een uur in de week om mijn conditie op peil te houden. Daarnaast ben ik veel serieuzer met krachttraining begonnen, want spiermassa kweken is immers aankomen. Ik begon met een splitschema waarbij ik vier keer in de week een andere spiergroep trainde. Eerst begonnen met lichte sets en veel herhalingen, waarnaar ik langzaam het gewicht opbouwde en het aantal herhalingen omlaag. Ik heb hier overigens hulp voor gevraagd bij een trainer, als stok achter de deur en zodat ik zeker wist goed bezig te zijn.

tess muur

Mentaal
Net als afvallen is het fijn om een doel voor ogen te hebben. Hou je focus! Weet je dat je drukke dagen voor de boeg hebt? Probeer altijd een back up mee te hebben; zakje noten, boterhammen of een eiwitbar. Zo heb je niet snel de neiging een maaltijd over te slaan.!

Daarnaast zal het niet altijd even makkelijk zijn om voor je gevoel te moeten overeten, vol zitten of niet direct resultaat te zien. Ik vond het fijn om te merken dat meer eten niet direct betekende dat ik kilo’s aankwam. Met kleine stapjes en heel veel geduld zag ik resultaat in de spiegel. Dit gaf mij zo’n boost en kick. Ik leerde hierdoor ook niet te blijven focussen om wat de weegschaal mij vertelde, maar blij te zijn met het resultaat dat ik zag in de spiegel!

Succes!

 

Sports female NL 280416 - 310916 336x280

About The Author

Tess Brüning
Fit Dutchie Abroad!

25 jarige Makamba in Curaçao, waar ik woon en werk. Love to discover new food and new places. Work hard and be proud of what you achcieve!

Leave a Reply

Your email address will not be published.