Jaja het is weer bijna zover, kerstmis! Deze dagen staan bekend om de gezelligheid, cadeautjes en eten. Veeel eten. Dat is dus eigenlijk ook precies waar het fout gaat. Veeel eten.

Nu is ‘fout gaat’ in deze wel makkelijk gezegd en is het ook net iets te makkelijk om de kerstdagen de schuld te geven van die extra kilootjes in januari. Je word niet dik tussen kerst en oud&nieuw maar tussen oud&nieuw en kerst;)

maartje hoe ovverleef ik de kerst 2

Als je nou heel het jaar gezond eet en veel sport, waarom zou je dan deze 2 dagen niet gewoon even genieten? Natuurlijk zijn er naast de kerstdagen nog heel veel andere ‘gezellige decemberdagen’. Denk aan de bedrijfsetentjes, borreltje hier borreltje daar, personeelsfeestjes en dan heb je ook nog de gebruikelijke verjaardagen etc. Als je nou met al deze dagen een klein beetje oplet, kun jij gewoon genieten tijdens de kerst. Om dit iets makkelijker te maken hier een paar tips:

  1. De meeste van ons letten iets minder precies op in het weekend. Ook wel ‘cheat meals’ genoemd. Plan je week rond kerst zo in dat de kerstdagen je ‘cheat dagen’ zijn dit keer. Zo telt dit ook voor alle andere uitjes, personeelsetentje op woensdag? Dan word dat je ‘cheat dag’. Probeer het wel bij 1 dag in de week te houden. En ja, kerst is 2 dagen. Kan best 1 x in het jaar.
  2. Is verdorie ook de sportschool nog eens dicht met kerst! Geen probleem, hardlopen kan altijd, ja dat kan ook echt buiten en hoeft niet op een loopband;) Ben je geen runner? Doe dan een home workout. Met je eigen lichaamsgewicht kun je echt super veel oefeningen doen. Opdrukken, planken, dippen, lunges, squats etc. Op YouTube kun je hier heel veel video’s over vinden mocht je inspiratie nodig hebben.
  3. Nadeel van de kerstdagen is vaak ook dat je de hele dag binnen zit. Ga even lekker wandelen. Met je familie het bos in, even een rondje met de hond. Heb je geen hond neem dan gezellig je oma mee;)
  4. Super leuk al die kerstkransjes, bonbons, cupcakes en nog veel meer lekkers wat smiddags al op tafel staat. Maar neem er gewoon 2 ipv 10. En ja 10 lijkt zo heel veel als je het leest, maar we eten allemaal wel eens iets meer zonder er echt bij na te denken toch? Ben je dus bewust van wat je eet en waarom.
  5. Mocht je je nu helemaal hebben laten gaan in december en tijdens de kerst, denk dan niet ‘ik kan het toch niet’ ‘ik stop maar’. Iedereen heeft wel eens een periode waarin ie minder gezond eet. Dat is echt heel normaal. Maar het is toch zonde om dit al je harde werk van het afgelopen jaar in de weg te laten staan? Of zelfs alles aan de kant te schuiven? Die extra kerst kilo is er echt zo weer af na een paar dagen ‘normaal’ eten.
  6. Iedere dag is een nieuwe kans, niet komende maandag of 1 januari. Waarom zou je de zondag niet gewoon meepakken? Een dag gezond gegeten is een dag op weg naar je doel toch?

Wat is jouw gouden tip om de kerst te overleven?

 

maartje kerst

 

 

155 proteïnerijke recepten + 4 gratis ebooks!

Meer info? Klik hier!

Proteïne recepten

 

About The Author

Maartje Havermans

Gewichtsconsulente. Verloor zelf 23 kilo door gezond te eten en sporten. Wil iedereen ervan bewust maken dat gezond eten niet saai hoeft te zijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published.