Niet iedereen wordt geboren als een fittie to be. Niet iedereen was even fanatiek bij gym op de middelbare school of maakt van nature de meeste gezonde keuzes qua eten. Sommige mensen moeten hun levensstijl omgooien om zich (weer) goed te voelen. En als je dat van plan of al aan het doen bent, dan heb je deze drie vragen nodig.

  • Hoe kwam ik hierbij?

Sta je voor een dilemma? Weet je het even niet meer? Denk dan aan het volgende: wat was het waardoor je over je levensstijl ging nadenken? Wat was er mis of wat was hetgeen waardoor je je huidige leven en gewoontes onder de loep nam? Hoe voelde je? Wat dacht je toen, op dat moment? Wat wil(de) je niet meer? En wat wil(de) je juist wel?

2016-10-19 17.08.31-2

  • Waar ben ik goed in?

Wij Fit Dutchies, want zo noem ik ons alvast, zijn enthousiastelingen. Positief denken is een vaardigheid waar we met het liften, sporten en goed eten hard aan hebben gewerkt. Het is een gevolg van deze lifestyle en positief denken brengt je heel ver, geloof me. Kijk juist naar je sterke punten, niet alleen fysiek maar ook naar dingen die je al goed kunt. Ben je goed in de squat? Bewijs het aan jezelf, maak ‘m nog beter. Heb je veel plezier aan die wekelijkse groepsles waar je vooraan staat en alle pasjes kent? Geniet ervan! Heb je een down dagje en absoluut geen zin in de gym? Doe dan een workout at home of kies voor je favoriete training/programma/les en ga alsnog! Voor mij betekent zo’n dagje een extra legday, dat vind ik écht genieten. Bekijk dus ook tijdens deze levens veranderende ervaring naar de dingen waar je al goed in bent. En zorg dat je er plezier aan beleeft. Vind een manier waardoor fit zijn vóór je gaat werken.

3 vragen

  • Waarom wil ik dit?

Dit is de allerbelangrijkste. Wáárom. Je waarom verandert vaak, maar als je het zwaar hebt is de waarom allesbepalend. Waarom wil je fitter worden? Waarom wil je meer sporten? Waarom wil je (beter) eten? Waarom wil je oude gewoontes de kop in drukken? Waarom wil je bepaalde dingen niet meer?

Er gaat een gevoel of bepaalde situatie aan vooraf. Voor de meeste een waarschuwing: dat getal op de weegschaal, je spiegelbeeld niet meer willen zien of soms zelfs ziekte en fysiek ongemak. Geloof het of niet: dat is een tijdelijke waarom. Ga op zoek naar jouw intrinsieke waarom. Ga op zoek naar waarom je dit doet en wil doen. Ga op zoek naar wáárom je denkt dat dit de oplossing is of wordt. Als je ‘m hebt, schrijf die waarom op. Herinner jezelf aan deze waarom en blijf jezelf hieraan herinneren.

En waarom-daarom is inderdaad geen geldige reden

Een overtuiging

Omdat deze lifestyle alleen voor een enkeling brood op de plank brengt en niet iedereen is weggelegd voor een carrière met 5% vet, is het ook belangrijk om te bedenken dat er meer is dan fitness. Het hoeft je hele leven niet over te nemen. Het hoeft niet alles-of-niets te zijn. Weet dat fit zijn/blijven de basis is voor een gezond, goed en productief leven. Weet dat een gezonde(re) en actieve levensstijl je huidige levensstijl kan verbeteren en het niet hoeft te overheersen. Het kan positief invloed hebben op je carrière, relaties, zelfbeeld en zeker ook je levensgeluk, maar draai niet door. Er is meer! Met deze drie vragen weet je jezelf te corrigeren en te motiveren op de juiste momenten. Zo leer je door te gaan als het moeilijk wordt. Als de vraag in je hoofd komt ‘waar ben ik in godsnaam mee bezig’, som je antwoorden van hierboven dan even op en je bent weer klaar om te gaan.

3 vragen

Heb jij jouw échte waarom al gevonden?  Ik ben heel benieuwd!

 

Ja, ik wil hulp!

Stéphanie deed het op eigen kracht. Kun jij wel wat hulp gebruiken? Fit Dutchies biedt nu exclusieve coaching (nog 3 plekken over!) aan en er zijn nog een paar plekjes. Lees hier meer!

coaching fit dutchies

 

 

About The Author

Ingèr Vierhout
Project Manager & Blogger

Leave a Reply

Your email address will not be published.