Hoi Fit Dutchies! Mijn naam is Annechien en ik ben 22 jaar oud. Ik studeer rechten aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Ik wil graag mijn “fit journey” met jullie delen om jullie wellicht te inspireren en te motiveren. Ik heb 5 jaar lang aan wedstrijdzwemmen gedaan. Toen ik daarmee stopte vlogen de kilo’s eraan en uiteindelijk woog ik bijna 90 kg. Vanaf dat moment heb ik verschillende pogingen ondernomen om af te vallen.

Ik ben begonnen met fitness toen een vriendin aan mij vroeg of ik met haar mee wilde gaan naar de sportschool. We gingen ongeveer 2 à 3 per week en hadden geen flauw idee waar we mee bezig waren. Voor het grootste gedeelte gingen we hardlopen en daarna deden we een aantal krachtoefeningen. Ik veranderde niets aan mijn voeding en bleef ongezond en teveel eten en drinken. Je raadt het vast al, aan mijn gewicht veranderde toen ook niks.

 

 

Begin 2016 zijn we samen gestart aan een koolhydraatarm dieet. Ik ben toen ongeveer 7 kg afgevallen in drie weken. Daarna zat de helft er ook al snel weer aan en wist ik dat dit niet de manier was om af te vallen. Achteraf gezien was het natuurlijk ongezond, maar op dat moment wist ik dat niet. Kort daarna ben ik gestart met een voedingsschema van een personal trainer. Toen ik daarmee begon woog ik ongeveer 84 kg. Door dat schema ben ik ongeveer 9 kg afgevallen. Ik sportte toen 6 à 7 keer in de week en deed alleen maar krachttraining. Doordat ik zoveel sportte begon ik het niet meer leuk te vinden en ging ik steeds vaker met tegenzin naar de sportschool. Ik ben toen bijna 4 maanden gestopt met sporten.

In april 2017 ben ik weer begonnen, deze keer bij een andere sportschool. Hier heb ik ook een aantal voedingsschema’s gehad, maar deze waren te laag in kcal en niet op mijn behoeften afgestemd. Ik voelde me vreselijk. Ik had nergens zin in, kon bijna niet wakker blijven tijdens colleges en was alleen maar moe. Ik ben toen zelf aan de slag gegaan en heb me verdiept in voeding. Met behulp van het ”My Shredded Lifestyle” boek heb ik mijn eigen macro’s berekend en mijn eigen schema gemaakt. Ik ben toen ook begonnen aan ”Intermittent Fasting”. Al met al woog ik in de zomer van 2017, 71kg. Ik was dus in totaal zo’n 19 kg afgevallen.

 

Ik was dan wel zoveel afgevallen, maar ik was nog steeds niet tevreden met mezelf. Ik ben toen gaan bulken en bijna elke training kon ik zwaarder tillen dan die ervoor. Mijn doel was om 100 kg te deadliften tijdens mijn bulk. Na weken lang proberen ging eindelijk de bar omhoog. Mijn nieuwe persoonlijke record is nu 105 kg. Dit zijn kleine doelen waar ik naar toe werk. Ik vind het leuk om mezelf te blijven uitdagen en steeds weer de grens op te zoeken. Het leuke aan krachttraining vind ik dan ook dat je niet getalenteerd hoeft te zijn om goede progressie te halen of om veel kg’s te liften. Het gaat om doorzettingsvermogen, consistentie en mindset. Wat je geeft, is wat je krijgt. Als je je niet voor 100% inzet, verwacht dan ook niet om 100% resultaat te zien.

Momenteel ben ik weer bezig met afvallen. Ik neem mijn eerste maaltijd rond 13:00 uur, mijn tweede om 18:00 uur en de laatste rond 22:30 uur. Door ”Intermittent Fasting” kan ik veel beter met voeding omgaan. Ik hoef niet de hele tijd aan eten te denken en na één grote maaltijd zit ik langer vol. Als ik ga borrelen of als ik uiteten ga met vriendinnen, vast ik vaak nog langer zodat ik mijn calorieën opspaar voor in de avond. Daar waar nodig helpt een vriend van mij bij mijn voeding. Ik weeg nu 76 kg en sport vier keer in de week. Mijn doel voor deze zomer is om nog meer vet te verliezen. Na de zomer ga ik weer meer eten en wil ik in spiermassa aankomen. Wat betreft mindset heb ik ook grote stappen vooruit gezet: ik accepteer mezelf nu hoe ik ben en zit goed in mijn vel. Perfectie is perceptie!

 

 

 

 

 

About The Author

Cindy van Kraaij

Leave a Reply

Your email address will not be published.