Wil jij evereginnen met trainen? Buiten trainen is erg toegankelijk omdat je er vrij weinig voor nodig hebt. Binnen vijf minuten kun je buiten staan en gaan! Daarnaast train je buiten op je best. De natuur is namelijk de ultieme sportschool in de buitenlucht! Maar hoe kun jij nu je workout/training verbeteren? Wij hebben wel wat handige tips op train, loop- en techgebied!

1.Buiten is gezond
Buiten is beter dan binnen. Aan buiten zijn wordt door de mens van oudsher een positieve werking toegekend, vooral aan buiten zijn in het groen. In het groen is ruimte om te bewegen, je kunt er tot rust komen en er is frisse lucht. Toch brengen we veel meer tijd binnen door dan we eigen willen, in de wintermaanden zelfs 21 uur per dag of meer.

2.Vraag de kenner
Waarom zou je het wiel zelf uit vinden? Lopen, fietsen en zwemmen lijkt altijd erg makkelijk maar je kunt aan tips van medesporters echt wel wat hebben. Heb jij vrienden of vriendinnen die veel lopen? Vraag of zij wat handige tips voor je hebben om van start te gaan of misschien juist om je doelen nog verder te verleggen. Daag jij jezelf wel genoeg uit? Of triggert het jou juist om eens met iemand mee te trainen die je uitdaagt?

yvonne hardlopen crop

Yvonne (@fitfoodhealthyvonne)

3. Stel meer kleinere doelen
Wil jij de halve marathon lopen maar zakt de moed je na een training van 5km je al in de schoenen? Wil je 10 push up kunnen in plaats van 3? Of wil jij tijdens een bootcamp die burpees easy rocken? Begin met kleine doelen en bouw deze steeds verder uit. Rome wasn’t built in one day too! Heb je hier vragen over? Let us know!

4. Boost je training met tech
Muziek is enorm motiverend, maar zo kan een GPS sporthorloge dat ook zijn. Een combinatie is daarom natuurlijk nóg beter! Dus lig jij maandag 19 september voor de deur bij een van de 40 winkels van Bever? Zij zijn namelijk een van de eerste van Nederland met hét sporthorloge dat je motiveert: De TomTom Runner 3. Op dit slimme apparaatje kun je 500 nummers zetten, je hartslag meten, live-statistieken ontvangen(dit is voor mij echt een boost), actieve minuten bijhouden en wanneer je de weg kwijt bent kom je met de route verkennings functie weer thuis. Daarnaast zorgt de route-verkennings functie dat je nooit meer dezelfde route hoeft te lopen.

Ik zeg altijd meten = weten en de statistieken geven mij inzicht in mijn prestaties én boosten mij tijdens de run. Helemaal mooi dat je ook andere sporten kunt tracken met deze GPS fitness watch in de multisport modus.

5. Shop een nieuwe outfit
Natuurlijk vinden we het allemaal belangrijk om goed voor de dag te komen. Het oog wil immers ook wat. Maar sportkleding moet naast fancy, ook functioneel zijn. Het is belangrijk dat het gemakkelijk zit en je bewegingen niet belemmert. Let er daarnaast ook op of de kleding ‘’ademt’’. Dit zorgt er namelijk voor dat je lichaamstemperatuur constant blijft. Of je nu buiten traint in de winter of tijdens hartje zomer.

En dat is niet alles, want zo’n nieuwe outfit geeft ook weer nieuwe motivatie om op weg te gaan toch? Of gewoon om wéér te shoppen ☺.

6. Schrijf je gewoon in!
Waarom blijven trainer zonder doel? Je gewoon inschrijven voor een hardloopwedstrijd, bootcamp of obstacle run, voor welke afstand dan ook, kan een mooi doel zijn. Wanneer studeer jij beter; wanneer je weet wanneer je toets is of als hij ”ooit” is? Precies, trek de stoute schoenen aan en schrijf je eens in.

Wat doe je dan na je intensieve workout?
We geven je nog 10 tips!

  1. Stop niet direct met trainen, maar sluit altijd af met een goede cooling down. Je kunt het zien als een omgekeerde warming-up. Het brengt je lichaam tot rust en draagt bij aan een goed herstel.
  2. Pak Facebook of Instagram erbij en deel jouw trainingsresultaten met je vrienden. Want hey, succes mag gevierd worden! En ik ben niet de enige die dat vind, want TomTom heeft de Runner 3 zelfs voorzien van een social share functie.
  3. Herstel de vochtbalans en drink het liefst veel isotone drank. Isotone drank bevat dezelfde concentraties aan stoffen als het bloed en is daardoor snel opneembaar.
  4. Zorg voor voldoende rust en duik op tijd je bed in. Weten of je voldoende nachtrust pakt? De TomTom Runner 3 is voorzien van automatische slaaptracking. Zo weet je precies wanneer je nog een aflevering Narcos kan kijken, of niet.
  5. Je lichaam herstelt niet binnen één dag, dus let niet alleen direct na je training op je koolhydraten, eiwitten en vochtinname, maar ook de dagen erna.
  6. Stel ook doelen buiten je training om. Dit werkt motiverend en is nog leuk ook. Met het staaltje tech van de Runner 3 kun je jezelf bijvoorbeeld uitdagen minimaal 8.000 stappen op een dag te lopen of 1.000 calorieën te verbranden. Het slimme horloge houdt namelijk 24/7 je activiteiten bij.
  7. Een rustige hersteltraining is aan te raden voor de dagen die volgen. Dit hoeft geen intensieve training te zijn. Pak gewoon eens de fiets naar het werk, neem je hond mee voor een extra rondje uit of neem de trap in plaats van de lift. Kleine inspanningen dragen al bij aan een goede doorbloeding. Wat weer zorgt voor het sneller afvoeren van afvalstoffen.
  8. Voldoende natrium stimuleert het dorstgevoel en zet aan tot drinken. Voldoende vocht binnenkrijgen wordt ineens een stuk makkelijk. En bovendien zorgt natrium ervoor dat het vocht beter wordt vast gehouden door het lichaam. Dubbel voordeel dus.
  9. Er bestaan ook herstelshakes. De kracht van zo’n shake wordt misschien vaak onderschat, maar na een intensieve buitentraining is het belang van herstelvoeding groot. Het wordt snel opgenomen en is gewoon makkelijk.

En last but zeker not least: 10. LUISTER NAAR JE LICHAAM!

 

Nog een tip voor als je wel wat hulp kunt gebruiken?
Klik hier!

strakke billen banner

About The Author

Jordi Sloots
Founder

Internetgekkie achter Fit Dutchies die leeft op burgers en daarom naar de gym gaat. Ik hoop jullie op een realistische manier te inspireren én te motiveren!

One Response

  1. Lisa

    Dat dat horloge de weg wijst is echt geniaal. Ik ben al regelmatig verdwaald tijdens een run in het bos 😂

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.