Vandaag is het weer eens tijd voor een nieuwe ’10 vragen aan’ met een topsporter van eigen bodem. Dit keer met judoka Lizzy Gevers. Lizzy ken ik nu al een hele tijd.. Ze studeert ook toegepaste psychologie en heeft het daarnaast ook nog mega druk met haar judocarrière. Ik zie haar dan ‘s morgens vaak het lokaal binnen komen met een gigantische sporttas alsof ze drie weken op vakantie gaat. Het combineren van topsport met een studie is pittig en vergt de nodige discipline. Ik heb veel bewondering voor haar krachtige persoonlijkheid en altijd positieve houding. Als je het wilt, dan kan het.

image2

1. Wat betekent fit zijn voor jou?
Fit zijn betekent voor mij lekker in je vel zitten. En in topconditie zijn. Ik ben erg blessure gevoelig en het is daarom voor mij belangrijk dat ik mijn lijf zo fit mogelijk houd. Dit doe ik door te letten op mijn voeding en door aan krachttraining te doen.

2. Waar begon jouw interesse voor judo?
Vroeger was ik een moeilijk kind. Ik was altijd erg druk en kon moeilijk stil zitten. Mijn vader en moeder hebben elkaar vroeger leren kennen op de judo, Dus eigenlijk is het er met de paplepel ingegoten. Ik vond het geweldig! Mijn vader is judotrainer bij judoclub Berlicum. Als kleine meid met een palmboom op me hoofd ging ik met plezier met papa mee. Zo is het eigenlijk allemaal begonnen.

3. Wat maakt jou als persoon zo’n goede judoka?

Ik ben een trainingsbeest. Ik vind het leuk om heel hard te trainen en ik kan geen dingen maar half doen. Als ik ergens aan begin dan wil ik het doen met al mijn inzet. Ook ben ik een doorzetter. Ik heb meerdere tegenslagen gehad en heb zeker niet altijd geluk. Maar ik doe het nog steeds! Ik geef niet snel op!

Schermafbeelding 2015-12-06 om 23.24.47

4. In welke mate is gezonde voeding belangrijk voor jou?
Ik judo in de gewichtsklasse tot 63 kilo. Dat houdt in dat je op de weging voor aanvang van de wedstrijd maximaal 62.9 kilo mag wegen. Voeding is dus erg belangrijk voor mij. Bijna alle judoka’s werken richting een toernooi naar hun gewichtsklasse toe. Iedereen doet dat op een andere manier. Zelf probeer ik zo goed mogelijk op mijn voeding te letten. Hierbij hoort een persoonlijk en op maat dieet. Persoonlijk reageer ik erg snel op koolhydraten. Daarom heb ik er samen met mij diëtist voor gekozen om een koolhydraat arm dieet te volgen en dit te compenseren met eiwitten. Ik vind het volgen van een dieet niet zo een groot probleem. Ik at van mezelf al redelijk gezond dus deze aanpassingen zijn niet erg. Ik het weekend ben ik wat losser wat betreft voeding. Eten bij ons in de familie is echt gezellig en er wordt regelmatig buiten de deur gegeten. Sushi is mijn favoriet!!!

5. Hoe bereid jij je mentaal voor op een belangrijke wedstrijd?
Het mentaal voorbereiden op een wedstrijd is voor mij erg belangrijk. Wat ik meestal doe is mezelf oppeppen. Dit doe ik meestal door een momentje voor mezelf te nemen en mezelf positief toe te spreken. Ook spreek ik met mijn coach het wedstrijdplan door. Deze bespreking geeft mij veel rust en houvast. Ik vind het fijn om te weten wie ik tegen over me heb staan.

image1

6. Hoe combineer je je studie met topsport?
Ik studeer toegepaste psychologie en zit momenteel in het laatste jaar. Tot nu toe verloopt alles redelijk goed. Ik heb wel nog twee vakken die ik moet herkansen. Het vraagt allemaal veel discipline. Vooral in het begin van mijn studie vond ik het moeilijk een balans te vinden. Vaak kom ik laat thuis van mijn training en vind het dan moeilijk mezelf te dwingen om nog aan mijn schoolwerk te beginnen. Door de jaren heen leer je vanzelf wat voor jou werkt. Ik probeer vooral veel aanwezig te zijn in de lessen zodat ik thuis minder hoef te doen.

7. Wat is je aller mooiste prestatie tot nu toe?

Ik vind dit een moeilijke vraag omdat ik nog niet helemaal tevreden ben over mijn prestaties tot nu toe. Hoewel ik nationaal redelijk meetel is het me nog niet gelukt internationaal door te breken. De prestaties waar ik trots op ben zijn mijn drie zilveren en bronzen medailles tijdens de Nederlandse Kampioenschappen. Ook is de vijfde plek op de European Cup Leibnitz een goede prestatie voor mij.

8. Wie is jouw grote voorbeeld in de judosport en waarom?
Vroeger was ik helemaal fan van Mark Huizinga en van mijn vader. Ik ging vaak mee met mijn pap naar toernooien kijken. Ik vond het als klein meisje geweldig om hem te zien judoën. Later werd Mark mijn bondscoach. Ik vond het een eer om van hem te mogen leren. Nu geloof ik niet meer zo in een voorbeeld. Ik denk dat elke sporter iets heeft waar je van kan leren. Ik volg dan tegenwoordig ook meerdere sporters ook in andere disciplines.

9. Wat zijn je doelen voor het komende jaar?
Aankomend jaar ben ik laatstejaars ‘tot 23’. Ik zou het geweldig vinden om dit af te sluiten met een European Cup medaille.

10. Favoriete uitspraak?

I can do this! Dit is vaak de manier hoe ik mezelf positief toespreek om mezelf op te peppen. Ik ben er van overtuigd dat als je in jezelf gelooft er nieuwe deuren voor je open gaan.

 

 

Fit Dutchies tees & tanktops voor €9,99?

Klik hier!

fit dutchies tee

About The Author

Christina Janssen

Leave a Reply

Your email address will not be published.